
linkdump
اگر شما ریس وبلاگستان بودید چه میکردید؟
واقعا من چرا فکر میکنم وقتی میخندم صدام قشنگتر میشه؟ واقعا اینطور نیست!
اینهم چهارشنبه سوری اینور آبیها
تلوزیون ایرانیکن
اهم
وای!این انگشترها چه قشنگن!
برنامه نوروزی دانشگاه سن فرانسیسکو
جزییات بیشتر را اینجا ببینید.
حق باکره بودن
احترام به انتخاب انسانها
چه میدانند مرز یعنیچه
روایت زن نوشت از فیلم بادبادک
اوباما و هیلاری در مقایسه با لابیست های اسراییل
از امید
روایتی از تاریخ معاصر جنبش زنان
زارا امجدیان. رادیو زمانه
بنی آدم
این ویدو بغض آورد و لبخند
من دلم ایر رو میخواد ایر منو نمی خواد
با صدای استاد جلال همتی خوانده شود.
[آرشيو]
contact
balootak [at] gmail [dot] comfriends
ERROR: Blogroll is currently inaccessiblepowered by
Movable Type 3.2RSS | Atom
search
developed by
hamidreza [dot] com
« For Dearest Ali
صفحه اصلی
ایده »
دیشب ازدواج موقت نداشتی؟
خیلی حواسم جمع نیست که دقت کنم ببینم چه میگویم یا به ساختار نوشته توجه کنم. این مطلب الان دوهفته است که در ذهنم است و دیگر کلهام جا ندارد.
یک کلاس جامعهشناسی خاورمیانه دارم که واقعا کلاس مورد علاقهآم است. یک استاد عراقی دارد که کلی باّ هم رفیقیم و همیشه بینمان شوخی پرژن - ایرانی است. یکبار هم به من گفت من از این پرژن! های کلاس میترسم. آخرش یکبار مرا به خاطر گفتن ایران و فارسی نه پرژیا و پرژن میکشند. کلی هم کمک فکری برای من و این ذهن قاطی پاطیام است. اینها را میگویم که مقدمه شود یعنی طرف نه آدم شوتی است و نه یکطرفه و از همه جا بیخبر حرف میزند.
بحث ساختار خانواده در خاورمیانه بود. به شیعه و ازدواج موقت رسید. همان صیغه خودمان. بحث از تاریخچه چند همسری قبل از اسلام و زنان محمد شروع شد و بعد به غیرقانونی شدن آن در زمان پهلوی پسر و دوباره وضع شدنش بعد از انقلاب رسید. بعد هم به این یکی دوسال اخیر و ترویج مجدد آن توسط دولت احمدینژاد.
استادمان گفت که خوب آمار دقیقی از اینکه چند درصد مردان ایرانی از این قانون سواستفاده میکنند ندارد. اما به شرایط صیغه پرداخت. اینکه زمانش بسته به اندازه توافق است و پولی رد و بدل میشود و بعد هم توضیح داد که چرا این قانون ایران به شدت ضد زن است و چطور مردان همسر دار از این سوراخ قانون استفاده میکنند و چطور قانون ایران اینها را توجیه میکند.
والا تمام حرفهایش درست بود. بینوا هر سه دقیقه یکبار تاکید میکرد که تعداد خیلی کمی از مردان ایرانی اینکار را میکنند و نباید اینطور فکر کرد که حالا همه در ایران چندتا زن دارند و چهل تا صیغه. اما بحثش بحث ساختار خانواده بود. من حالا میخواهم از حس خودم در آن کلاس حرف بزنم.
من فکر نکنم هیچ کس در آن کلاس غیر ازا ینکه این عمل یک فاحشهگری اسلامی است به چیز دیگری فکر کرد. یک قرارداد بین طرفین با رد و بدل شدن پول. زنی که سرویس میدهد و مردی که سرویس را میخرد. خوب این اسمش اگر فاحشهگری نیست پس چیست؟
اما من همه بدنم داغ شده بود. انگار آدم یک عیبی در یکی از اعضای خانوادهاش باشد یا یک جای بدنش و دلش نخواهد کسی بفهمد. حالا انگار جلوی صد و سی نفر مجبور شده باشی لخت بشوی. میدانید چه میگویم؟ تازه من کاملا میدانستم هدفم استاد نه سیاه نمایی است نه مسخره کردن و نه هیچ چیز از این دست. کاملا به یک قانون ضد زن در ایران اشاره کرده. قانونی که خیلی از ما برای برداشتنش تلاش میکنیم و تازه استاد خیلی از چیز ها را نگفت. اینکه چطور نمایندگان محترم زن مجلس خودشان این را تبلیغ میکنند یا وبلاگهای - شوخی یا جدی- تبلیغ صیغه راه میافتند و ملت این را هم جزو راههای به بهشت رفتن اضافه کردهاند.
بحث که برای دانشجوها باز شد هرکسی نظرش را گفت. از اینکه این قانون اصلا منطقی به نظر نمیرسد تا اشاره به رفتاری تقریبا شبیه صیغه بین برخی فرقه های افراطی مورمونها و اینکه اگر یک آًقای شیعه محترم بخواهد در آمریکا از این راه به خدا رسیدن استفاده کند چه خواهد شد. من نمیدانم چرا پرژنهای محترم کلاس همچین مواقعی لالمونی میگیرند. من هم فقط یه اشاره کوچیک کردم که باید به ریشههای این قانون توجه کرد و اینکه چطور باید فقه ها باید توجه کنند که قانون هزار و چهارصد سال قبل رو الان نمیشه اشاره کرد و اینکه این صیغه چقدر ضد زنه و کمپینی بر علیه اون برقراره. بعد هم گفتم که واقعا به این قضیه باید توجه بشه که حالا اینطور نیست که هرکسی تو ایران بره هرشب یکی رو صیغه کنه اما مسله اینه که این قانونه و نباید باشه.
همین دیگه. حس خیلی بدم وقتی تکمیل شد که فردا صبحش یکی از شاگردهای اون کلاس سر یک کلاس مشترک دیکه موقع حال و احوالپرسی سر صبح ازم پرسید که دیشب ازدواج موقت نداشتی؟ من هم گفتم نه. پولش نرسید. گفتم برو هر وقت پولشو جور کردی بیا!
English Weblog
archives
by dateMay 2008
April 2008
March 2008
February 2008
January 2008
December 2007
November 2007
October 2007
September 2007
August 2007
July 2007
June 2007
May 2007
April 2007
March 2007
February 2007
January 2007
December 2006
November 2006
October 2006
September 2006
August 2006
July 2006
June 2006
May 2006
April 2006
March 2006
by category
Comments
وای ی ی چه شوخی افتضاحی!
فکز کنم اگه من بودم فک طرفو میوردم پایین!! :|
لوا:
میدونی. اتفاقا خیلی آدم نازنینی هم هست اما فکر کنم شوخیاش از ندونستن فرهنگ ما سرچشمه میگیره. شاید برای ما هم گاهی پیش بیاد که شوخی بکنیم که برای طرف با فرهنگ متفاوت خیلی بد باشه اما خودمون نفهمیم. من خیلی از دست اندی ناراحت نشدم راستش. از اینکه چرا باید اصلا این وضع پیش بیاد ناراحت شدم. ولی چطور بگم. حسم ناراحتی نبود. یه چیز دیگه بود. کفر و عصبانیت شاید بود.
RahiL
May 6, 2008 12:44 AM
سلام، در بلاگ نیوز به این مطلب شما لینک دادم.
لوا: خیلی هم ممنون
بیلی و من
May 6, 2008 01:13 AM
as bas khod bakhtei !in ghanoon kheili ham moderne.va neshoon dahandeie azadi jensi dar eslame badbakht
لوا:
خوش به حال شما خوش بخت ها!
masood
May 6, 2008 01:59 AM
جزو شرم آور ترین قوانینی است که در جوامع بشری می تواند وجود داشته باشد.یک قانون شرم اور دیگر ازدواج با بچه 9 ساله است که تعریفی جز بچه بازی ندارد.واقعا با چه رویی می شود از این قوانین دفاع کرد؟
شکلات تلخ
May 6, 2008 03:06 AM
خداييش كلي حال كردم با جوابي كه بهش دادي
هديه
May 6, 2008 03:24 AM
tahamole in jur shukhi haa baraye man asun nist. mamulan injur shukhi haa az tarafe doostane, na gharibe haa va man ham hamishe labkhand mizanam o javabe tanze monasebi midam ama ba in vojud narahat misham o buruz nemidam. ehsasi ke sare kelas dashtin baraye man kheili ashenast.
man(roozmare negar)
May 6, 2008 03:45 AM
يك موضوع براي من هنوز مشخص نشده. شما با اينكه يك خانم و آقايي رابطه جنسي خارج از ازدواج داشته باشند، مشكل داريد، يا با اين كه در اين رابطه، يك سري كلمات عربي رد و بدل شود؟
هرچند اين موضوع را درباره آدمهاي مزدوج نميگويم كه به هرصورت رابطه با شخص ديگري غير از همسر را به هر شكلي، خيانت ميدانم
لوا:
من با توجیه مذهبی این قضیه مشکل دارم. با اینکه اولا چرا مرد درگیر یک رابطه باید برود از یک قانون سواستفاده کند و چرا زن نمیتواند برود همان کار را بکند. شما شنیده اید که زن شوهر دار بتواند برود مردی را یک ساعت صیغه کند؟
ببین. مشکل کلمه عربی نیست. مشکل حتی اینکه زن نمیتواند مردی را صیغه کند نیست. مشکل فرهنگی است که این اجازه رو به مرد متاهل میده که بره خیانت بکنه و به قول تو با همون چند کلمه عربی نه تنها خودش رو توجیه کنه بلکه فکر کنه صواب هم میبره. .
ميثم
May 6, 2008 04:14 AM
به نظر من روى بحث صيغه نميشه اسم قانون گذاشت و مدام قانون قانون كرد.قانون اون چيزيه كه وضع شده و سرپيچى ازش مجازات داره. حالا اگر هم بگيم قانون باز هم نميتونيم ادعا كنيم كه يك قانون ضد زنه مگر فقط زنان مزدوجى كه شوهرانشان اهل صيغه هستند.صيغه فقط به مذاق اين دسته از زنان خوش نمياد، اگر غير از اين باشه ميشه ادعا كرد كه تمام اين سيستم فاحشه خانه ها هم ضد زنه، چرا كسى با اون سيستم كارى ندره و از ضد زن بودنش حرفى نميزنه ؟
لوا:
شما مطمنید که صیغه فقط به مذاق زن ازدواج کرده خوش نمی آید؟ یعنی آدم مجرد با این قضیه مشکل نداره؟
کسی نمیگه فاحشه خانهها بهترین جا برای کار کردن. خیلی ها به اجبار به فاحشه گری کشیده میشن. اما تو جاهایی که ممنوع نیست یک سری قوانین برای محافظت از اونها وجود داره. هر چند اندک. ولی بار مذهبی وایدولوژیکی به قضیه نمیدن.
در ضمن حرف من برای این نبود که بگم با فاحشه گری اجباری موافقم و چون تو غرب فاحشه ها آزادن این خوبه و صیغه بد. نقض یکی دفاع از یکی دیگه نیست.
هرچند من با فاحشه گری که از روی اختیار باشه و طرف پول بدنشو بخوره مشکلی ندارم.
neda
May 6, 2008 05:43 AM
ببین من یه سوال دارم :اگه فاحشه گری هم حساب بشه ... بازم تو
غرب جرم نیست...هست؟
لوا:
تو خیلی از جاها هست. تو این ایالت ما هست. و من نمیگم فاحشهّهای غربی بهترین وضع رو تو دنیا دارن. اونها هم مورد تجاوز و کتک و هزار جور مسله دیگه قرار میگیرن اما اسم ازدواج قانونی و سو استفاده گری دینی ازش نمیشه.
Ehsan
May 6, 2008 07:47 AM
Dear Leva,
Why the teacher was especifically talking about this law in "Iran" if the class is about the socialogy in Middle East?
لوا:
چون ظاهرا فقط شیعهها هستند که این رو انجام میدن به این اسم. و البته به تعدد زوجات در بعضی کشورهای دیگه هم اشاره کرد. اما صیغه با این شدت مثل اینکه فقط تو ایران رواج داره. اطلاعات دقیق تری در مورد صیغه ت بقیه کشورهای اسلامی دارید؟
Marjan
May 6, 2008 08:02 AM
لوا جان: من ناراحتی تو در این زمینه و همچنین کمپین علیه قوانین صیغه و چندهمسری رو درک نمی کنم. این درست که چندهمسری نشانی از یک بیماری فرهنگیه ولی این چیزی نیست که با وضع یا فسخ یک قانون حل بشه (و در ضمن محض مقایسه (و نه توجیح) این مشکل در کشورهای دیگه ی اسلامی خیلی جدیتر هست). از نظر قانونی به نظرم هدف باید دیرگولیشن (نمیدونم فارسیش چی میشه) ازدواج و سکس باشه. قانون صیغه هرچند غیر متقارنه ولی قدمی در این جهته. بنابراین در مجموع من وجود این قانون رو مثبت میدونم نه منفی.
لوا:
سلام محمد جان.
قانون ایران در این رابطه میگه که یه مرد اجازه دارد با پرداخت مهریه برای مدت زمانی محدود (از یک ساعت تا نود و نه سال) زنی رو به عقد خودش در بیاره. مرد مهم نیست متاهل باشه یا مجرد. این یک بخش قضیه است که قانون در این مورد میگه. بعد هم بخش مذهبی اش است که رواج داده میشه که صیغه سنت پیامبره و یک وقتی هم برید یه صوابی بکنید. این به نظر من یعنی ترویج مذهبی خیانت در خانواده.
خوب حالا اگه این در جهت سکسه و برطرف کردن نیازهای جنسی مگه فقط آقایون نیاز جنسی دارن؟ چرا هیچ جای قانون نگفته که زن شوهر دار یا بی شوهر هم بره سنت پیامبر رو بر آورده کنه و برای یک ساعت نا نود و نه سال مردی رو با پرداخت مبلغی عقد کنه؟
من میگم چرا وقتی نیاز به فاحشه خونه رو احساس میکنید تو قانون میاید برای مردها راهی باز میکنید ولی وقتی هیچ قانونی برای پیگیری حق اون زن در این رابطه وجود ندارد؟ چند درصد مردها بچههایی رو که از این رابطه بوجود میان قبول میکنن و چند درصد اونها قول ازدواج دایم به زن رو میدن و هیچ وقت عملیاش نمیکنن؟
Mohammad
May 6, 2008 12:14 PM
سلام
بدون اینکه قصد دفاع از احکام اسلامی را داشته باشم(چون اساسا مسلمان معتقدی نیستم) این چند خط را می نویسم:
در متن شما و همه نوشته های مشابه خشم و ناراحتی از دو مساله موج می زند صیغه و بحث چند همسری.متاسفانه غالبا این دو موضوع با وجود تفاوت ماهوی که با هم دارند از هم تفکیک نمی شوند در جایی که به هر یک باید از منظر مختلفی نگاه کرد.
من قصد پرداختن به بحث همسری را ندارم هرچند شدیدا با آن مخالفم اما معتقدم صیغه حکمی کاملا مطابق با قوانین مدرن فعلی و در زمان خودش بسیار پیشرو و مترقی بوده است.دقت کنید شما در صیغه چه می گویید و چه می شنوید.آیا جز اینست که موافقت خود را با یک رابطع غموما جنسی اعلام می کنید و از موافقت پارتنرتان با این رابطه مطمئن می شوید؟اما این موافقت با خود مسئولیت هم می اورد یعنی طرف مذکر رابطه متعهد می شود تا اگر در نتیجه این رابطه طفلی بوجود آمد مسئولیت آنرا بپذیرد و جهت اطلاع برخی دوستان بگویم که این پرسش و پاسخ (عقد صیغه)به هیچ وجه نباید الزاما به عربی گفته شود.حالا از شما سوال می کنم این رابطه چه تفاوتی با رابطه ای دارد که من و شما با دوست دختر یا پسرمان داریم؟شاید فقط اینکه من زمانی که برای اولین بار با پارتنرم خلوت می کنم از رفتار و اشارات وی متوجه می شوم که علاقه مند به سکس با من است ولی در بحث صیغه این مساله باید به صورت کلامی و صراحتا گفته شود.
در بحث پولی که می شود تعهد به پرداخت کرد (که البته آقایان روحانیون از آن به عنوان هدیه یاد می کنند) هم باید گفت کاملا اختیاری و توافقی است هر چند از دید من زننده و توهیتن آمیز است ولی دقت کنید که همان مهریه است که برخی خانمها سر زیاد بودن آن با هم مسابقه گذاشته اند!
اما اجازه بدهید اعتراف کنم از دید من هم صیغه ظاهر زیبایی ندارد.شخصا اگر زمانی قصد ازدواج داشته باشم به هیچ عنوان با روابط جنسی قبل از ازدواج همسرم مشکلی ندارم ولی اعتاف می کنم پذیرفتن کسی که فبل از من صیغه کس دیگری بوده (با رعایت قالب مرسوم صیغه) برایم ساده نیست ولی قبول کنید اینجا اشکال از من و امثال من است نه از حکایت صیغه!!!ء
هومن محمودی
May 6, 2008 04:00 PM
ازدواج موقت اختراع شيعه است. من وقتی اين را فهميدم که در بحث با هم اتاقی سابق بنگلادشی مسلمان دو آتيشه ام در مورد اسلام به نقض حقوق زن در اسلام اشاره می کردم و از جمله صيغه را مثال زدم که سخت برآشفت که چرا اين چيزها رو به اسلام می بندی. چنين چيزهايی در اسلام نيست و بعد کاشف به عمل آمد که قضيه چيست.
محمود
May 6, 2008 04:33 PM
آقای هومن محمودی و دیگر دوستان که نظر مشابه دارند:واقعا" متوجه تفاوت بین رابطه بین دو نفر که با عشق وعلاقه این کار را انجام می دهند و وقتی این کار عملا" به خاطر پول،هدیه و یا هر چیز که اسمش را می گذارید انجام می شود نمیشوید؟ در اکثر کشورهای دنیابرقرار کردن رابطه جنسی بر اساس دریافت یا پرداخت پول یا هدیه! بر خلاف قانون است ودر کشورهایی که این کار قانونی است روسپیان سندیکا دارند و قانون از آنها حمایت می کند. از آنها و بچه ای که احتمالا از این رابطه بوجود می آید. و بر خلاف نظر آقای محمودی در قانون ایران و اسلام مرد بهیچ وجه در مقابل بچه بوجود آمده از رابطه" صیغه" مسؤل نیست. بگذریم که آقایان مسؤل ایرانی خودشان بدون نیاز به قانون این حمایت را نسبت به این بچه بی سرپرست به عهده می گیرند! با تشکر از لوای عزیز. بله گاهی شرمنده چیزهایی میشوی که اصلا مسؤلیتی در موردش نداری
Mitra
May 6, 2008 06:19 PM
من با يك سري از فعالان حقوق زنان همكار بودهام و هنوز هم دوستي بين ما وجود دارد. خيلي از نظارتشان را هم قبول دارم. اما در مورد صيغه هنوز قانع نشدهام كه اگر مردي همسر نداشته باشد و بخواهد رابطه سكسي در قالب صيغه داشته باشد، مشكل چيست؟
شايد بهتر باشد بيشتر بحث كنيم.
ميثم
May 7, 2008 12:56 AM
akh ke darket mikonam,bar ha baraye man ham pish oomade....hamishe be khodam migam hala chand nafaro ham tojih kardam,baadesh chi?haghighato che konam?injoor vaghta kheyli etemad be nafsam halesh kharab mishe!!!!!
maryam
May 7, 2008 03:30 AM
آقای محمود عزیز سلام
امیدوارم صراحت من آزار دهنده نباشد ولی با تمام احترام باید بگویم شعار می دهید!من نمی دانم چرا ما به صیغه بعنوان روسپیگری اسلامی نگاه می کنیم در جایی که همانطور که قبلا گفتم این مساله ارتباط خارج از ازدواج اسلامی (همان دوستی دختر ها و پسر ها)است و نه الزاما فحشا.رابطه ای از آن جنس که فرضا شما در یک مهمانی یا یک بار با کسی آشنا می شوید و سر از بستر تو درمیاورید و فردا هم هرکدامتان دنبال کار خود می روید.حالا اینکه در این قالب می توان با یک فاحشه هم رابطه داشت استفاده (و نه سواستفاده) از ظرفیتهای این قانون است
در بحث بچه من از اینکه در ایران چگونه رفتار می شود من بی اطلاعم ولی روش درست آنست که گفته شد
در آخر اگر شما از آن دسته هستید که با پول رد و بدل شده احتمالی که همان مهریه است مشکل دارید من و شما به شدت در این رابطه همفکریم با این تفاوت که من هیچ تفاوتی تکرار می کنم هیچ تفاوتی بین این پول و پول یا سکه یا حتی آیینه شمعدانی که در ازدواج دائم ردوبدل می شود قائل نیستم و از اینرو این سوال همیشه ذهن مرا آزار می دهد که خواهران و مادرانم را در این سرزمین چه بنامم...ء
هومن محمودی
May 7, 2008 10:09 AM
ببخشید ظاهرا خانم میترا خطاب مطلب من هستند و نه آقای محمود
هومن محمودی
May 7, 2008 10:24 AM
ببخشید ظاهرا خانم میترا خطاب مطلب من هستند و نه آقای محمود
هومن محمودی
May 7, 2008 10:30 AM
سلام،
ببخشید، تنها چیزی که من می دانم و از آن کاملاً هم مطمئن هستم این است که در قرآن کوچکترین اشاره ای به ازدواج موقت نشده است. ازدواج دائم پیش از اسلام سابقه هزاران ساله داشته است، با وجود این ده ها، و بلکه بیش از صد آیه در مورد قوانین و مقررات و جزئیات آن نازل شده است. همه چیز در مورد چگونگی ازدواج دائم و مسائل حول و حوش آن به خوبی در قرآن توضیح داده شده است. اما ازدواج موقت پیش از اسلام وجود نداشته است. یعنی در مذاهب پیش از اسلام چیزی به نام ازدواج موقت نبوده، با وجود این کوچکترین اشاره ای هم به این نوع ازدواج در قرآن نشده است.
علاوه بر این اهل سنت هم که نود درصد مسلمانان را تشکیل می دهند، کوچکترین اعقتقادی به ازدواج موقت ندارند. بنابراین به جرات می توان گفت که ازدواج موقت حاصل ذهن شهوتران روحانیون درباری شیعه در زمان حکومت صفوی است.
Payam
May 7, 2008 12:02 PM
آبجیز جان
این ویژگی شغلی ماست که کلا منفی باشیم لهذا چون پست بالایی یه کمی بوی مرفه بی دردی می داد! خواستم یادآوری کنم که دانشجویان عزیزی که شما ایده اتون رو باهاشون در میون گذاشتید اگر خیلی مشتاق باشن با فیلتر شکن به این دو تا سایت دسترسی دارن و اگر خواستی یه روز برات تعریف کنم چه مصیبتیه این شکستن فیلتر
همین! ولی حیف که کامنتش باز نبود و نتونستم اینو بگم
:)
ما مخ لص
میم نون
May 7, 2008 03:29 PM
نخیر مشکل اینه که صیغه یک چیز غربی نیست. اگه سکس اند دِ سیتی و یا وان-نایت استند بود ایرادی نداشت که هیچ، اتفاقا خیلی هم مدرن بود!
طبیعت یک مرد ایجاب می کنه که بخواد با زن های مختلف باشه. (و خودت بهتر می دونی که یک زن این طور نیست.)
تو ایران یک مرد تنها می تونه در شرایط ازدواج با یک زن باشه. و خیلی از مردها تا موقع ازدواج حال و حول شون رو نکردن. خوب مسلمه وقتی که چنین مردی ازدواج می کنه آمادگی متعهد شدن رو نداره.
حالا اگه برای این مرد فرصت هر گونه هم خوابگی با یک زن اتفاق بیافته من بهش می گم "نوش جان". شما هم که می گید صیغه ثواب داره پس هر جا که دست داد آدم باید فرصت رو عنیمت بشمره..
آتش
May 7, 2008 05:09 PM
راستش من با حرفهای این آقای هومن موافقم. با صیغه مشکل دارم دلیلش رو هم خیلی وقت پیش تو وبلاگم مفصل نوشتم. اینجا
http://sarmaii.wordpress.com/2007/08/21
mahi
May 8, 2008 01:01 AM
من خیلی مردها را می شناسم که در عمرشان تنها با یک زن بوده اند. خودم هم تا الآن که نزدیک به 44 سالم است، جز با تنها همسرم با زن دیگری ارتباط نداشته ام. "آتش" تنها نظر خود را گفته است. به نظر بنده، ممکن است که برخی مردها مایل باشند که با زن های متعددی رابطه داشته باشند، اما بسیاری از مردها ارتباط تنها با یک زن را ترجیح می دهند.
پیام
May 8, 2008 05:17 AM
آفای هومن محمودی با شما در مورد مهریه موافقم. ولی چه چیز باعث میشود زن موجود در رابطه مبتنی بر مهریه راروسپی بنامید و رابطه صیغه را فاحشگی اسلامی نخوانید؟ به صیغه هم به نظرم باید به عنوان یک راه حل برای جامعه ای مثل ایران نگاه کرد . اما قانونی کردن آن؟ شک دارم . این تنها راه حلی است که به مغز یک آدم مذهبی می رسد. ولی با نگاه کردن به کشورمان می توان فهمید که این راه حل چندان هم جواب نمی دهد. پس شاید بهتر باشد به راه حلی بیندیشیم که به نفع هر سه نفر( از همه مهمتر بچه احتمالی)باشد. گمان کنم به جای مثال آوردن ازمهریه برای هدیه صیغه باید سعی کنیم دختران و زنانمان در زندگی به درجه ای از خود باوری و استقلال برسند که نیازی به مهریه نباشد. بیایید راجع به این فکر کنیم ، نه این که صیغه را هم با فریضیه مهریه بپذیریم.
Mitra
May 8, 2008 09:59 AM
به آقای میثم:
گفته اید که : يك موضوع براي من هنوز مشخص نشده. شما با اينكه يك خانم و آقايي رابطه جنسي خارج از ازدواج داشته باشند، مشكل داريد، يا با اين كه در اين رابطه، يك سري كلمات عربي رد و بدل شود؟
اجازه بدید من نظر شخصیم رو بگم:
من با رد و بدل کردن جملات عربی یا ژاپنی یا نروژی هیچ مشکلی ندارم بحث اینجاست که در دوستی های معمول کسی نمیاد بگه ببخشید خانم من به مدت سه روز یا یک ماه می خوام با شما دوست باشم بعد هم خداحافظ شما .حالا شما مظنه تون چقدره؟
این یعنی فاحشه گری
این فرق داره با دخنر پسری که از هم خوششون میاد با هم معاشرت می کنند و احتمالا بهم نزدیک هم میشند دلیلی هم نداره تا ابد رابطه شون پایدار بمونه اما در بدو ارتباط زمان شروع و خاتمه و دستمزدی از طرف مرد مطرح نیست هر چی هست خواستن هر دو طرفه.
به دوستان عزیزی هم که حرف از بودن تعهد در صیغه بخصوص در مورد بچه می زنند باید عرض کنم زن بینوا چند ماه بعد که بچه اش بدنیا اومد اون مردی که اومده برای چند روز باهاش خوش گذرونده رو از اون ورق پاره صیغه نامه _( اگه باشه) نمی تونه پیدا کنه و پیدا هم بکنه باز مصیبت داره . زن ها برای خرج بچه گرفتن از پدر دائم مشکل دارند چه برسه به رهگذری که معلوم نیست کجا رفته و کدوم شهر باید دنبالش گشت.و تازه این قصه سر دراز داره.
ساتین
May 9, 2008 11:35 AM
لوا جان، اگر به صیغه بعنوان فاحشگی انتقاد داری بد نیست که به بحث های آکادمیک و فمینیستی در غرب راجع به فاحشگی یک نگاهی بکنی و ببینی استدلالهای له و علیه چطور مطرح می شوند. و حتما می دانی که در مملکتی که من و شما زندگی می کنیم در برخی ایالت ها از جمله نوادا فاحشگی و قانون در تقابل هم نیستند.البته اینکه چرا این قضیه با اینکه در ایران چندان معمول نیست ولی درکلاس درس خاورمیانه خیلی هات هست دلایل تاریخی و شرق شناسانه خودش را دارد (ادوارد سعید). من موافق صیغه نیستم ولی بدون استدلال قوی هم حاضر به محکوم کردنش نیستم و البته سوال های دیگر....
Khashayar
May 10, 2008 01:51 AM
هر چی میگن نره، باز ملت میگن بدوش!!! بابا جان مسئله ایناست: اول اینکه صیغه خوبه به شرطی که هم برای مرد باشه هم برای زن. نه اینکه مرد با 1000 نفر باشه و صواب هم ببره ولی زن اجازهی این کارو نداشته باشه. کی گفته طبیعت مرد اینه که میخواد با همه بخوابه ولی طبیعت زن اینه که جز به شوهرش به هیچکس میلی نداره؟ شما کی هستید که همچین نظری از خودتون صادر میکنید؟ دلم میخواد ببینم اگه صیغه یه قانون برابر بود که به زن هم حق خیانت میداد باز هم شماها واسه دفاع از اون، اینجوری گلوتونو جر میدادید؟ دوم اینکه صیغه خوبه به شرطی که خارج از ازدواج و برای آدمهای مجرد باشه. نه اینکه به مرد اجازهی خیانت رسمی و قانونی به همسرش رو بده. آقا جان خیلی مرد و قلدر و حشری هستی؟ زنت برات کافی نیست؟ جربزه داشته باش برو همین جوری با یکی بخواب. چرا عین ترسوها خودتو پشت مذهب قایم میکنی؟ لوا جان ممنون.
وهم سبز
May 10, 2008 02:32 PM
woow...it was so funny....but your professor is right about using iran and iranians instead of using persia and persians...cause last time i checked there was no country called persia:)(i checked it agian couple of mins ago)....and also it is not fare to us azeries,and other "not persians" in iran...
anita
May 11, 2008 02:38 PM
سلام میترا خانم
به نظرم سوتفاهم شد.من اساسا معتقدم هر زنی را در رابطه ای توام با مهریه به نوعی تن به فاحشگی داده حال چه ازدواج دائم و چه موقت.آخرین رابطه ای که با دختری داشتم (و از قضا خیلی هم او را دوست داشتم)به خاطر یک جمله بهم خورد: او که به شدت ادعای روشن فکری می کرد شبی با افتخار گفت که از مهریه های سنگین بدش می آید و از همسر آینده اش فقط 27 شاخه گل سرخ مهریه خواهد خواست و من گفتم اگر خوب فکر کنی می بینی تو در مقایسه با دختری که 1358 سکه مهریه دارد فقط فاحشه ارزانتری هستی, همین! (جدا به خاطر صراحتم عذر می خواهم) اما در بحث کلی قانونی کردن صیغه من معتقدم باید بپذیریم که این همان رابطه دوست پسر ها و دوست دختر هاست که به شدت جریان دارد و تا حد قابل ملاحظه ای هم از نظر عرف پذیرفته است و فقط نیاز به تایید قانون دارد. اگر البته اختیار بازنویسی این قانون به من داده شود اجازه پدر یا پدر بزرگ را از آن حذف می کنم و بحث عده را هم (با توجه به پیشرفت دانش پزشکی) برای طرف مونث قضیه حذف می کنم. و البته تحت تاثیر دیکتاتور کوچکی که در من می زید اسم آنرا هم از صیغه به کلمه ای خوشایندتر عوض می کنم!!!ء
راستی راه حذف مهریه هم افزایش خودباوری در خانم ها نیست!!!!ء
در پایان ضمن تشکر از خانم لوا از اینکه صفحه ایشان عرصه بحث های شخصی من و سایر خوانندگان شود قدری معذبم از اینرو چنانکه کسی جوابی برای صحبت من دارد خواهش می کنم به آدرس من میل نماید hooman_m55@yahoo.com
برقرار باشید
هومن محمودی
May 11, 2008 03:19 PM
سلام میترا خانم
به نظرم سوتفاهم شد.من اساسا معتقدم هر زنی را در رابطه ای توام با مهریه به نوعی تن به فاحشگی داده حال چه ازدواج دائم و چه موقت.آخرین رابطه ای که با دختری داشتم (و از قضا خیلی هم او را دوست داشتم)به خاطر یک جمله بهم خورد: او که به شدت ادعای روشن فکری می کرد شبی با افتخار گفت که از مهریه های سنگین بدش می آید و از همسر آینده اش فقط 27 شاخه گل سرخ مهریه خواهد خواست و من گفتم اگر خوب فکر کنی می بینی تو در مقایسه با دختری که 1358 سکه مهریه دارد فقط فاحشه ارزانتری هستی, همین! (جدا به خاطر صراحتم عذر می خواهم) اما در بحث کلی قانونی کردن صیغه من معتقدم باید بپذیریم که این همان رابطه دوست پسر ها و دوست دختر هاست که به شدت جریان دارد و تا حد قابل ملاحظه ای هم از نظر عرف پذیرفته است و فقط نیاز به تایید قانون دارد. اگر البته اختیار بازنویسی این قانون به من داده شود اجازه پدر یا پدر بزرگ را از آن حذف می کنم و بحث عده را هم (با توجه به پیشرفت دانش پزشکی) برای طرف مونث قضیه حذف می کنم. و البته تحت تاثیر دیکتاتور کوچکی که در من می زید اسم آنرا هم از صیغه به کلمه ای خوشایندتر عوض می کنم!!!ء
راستی راه حذف مهریه هم افزایش خودباوری در خانم ها نیست!!!!ء
در پایان ضمن تشکر از خانم لوا از اینکه صفحه ایشان عرصه بحث های شخصی من و سایر خوانندگان شود قدری معذبم از اینرو چنانکه کسی جوابی برای صحبت من دارد خواهش می کنم به آدرس من میل نماید hooman_m55@yahoo.com
برقرار باشید
هومن محمودی
May 11, 2008 03:43 PM
لوا جان: من نفهمیدم مشکل تو با اینه که قانون ایران به آقایون اجازه ی چند همسری و خیانت و خرید سکس رو میده یا این که این اجازه ها به خانوم ها داده نمیشه. اگه مشکلت با اینه که قانون این اجازه رو به آقایون میده من با این طرز فکرت مشکل دارم. درسته که ممکنه بشه استدلال کرد که این چیزها «غیر اخلاقی» هستند (بسته به این که چه تعریفی برای اخلاق قایل باشی) ولی به نظرم دولت نگهبان اخلاق جامعه نیست و نباید باشه.
ولی اگر مشکل تو با اینه که خانومها چنین اجازه ای ندارند باید در این جهت سعی کنی که چنین اجازه هایی به خانوم ها هم داده بشه (میدونم که به این زودیها چنین اتفاقی نمی افته). نه این که بر ضد اجازه هایی که به قانون فعلی به آقایون داده کمپین کنی. این تفکر که چون خانومها چنین امکان قانونی ای رو ندارند آقایون هم نباید داشته باشند ریشه در تفکر «ظلم بالسویه عدل است» داره که به نظرم تفکر اشتباهیه.
محمد
Mohammad
May 11, 2008 07:51 PM
لوا جان. صیغه نزد سنی ها جایی نداره. ولی تو برو کویت و امارات و عربستان ببین چند تا مرد چند زنه (یا چندین زنه) می بینی بعد بیا ایران. دم زنهای ایرانی گرم که اصولا حاضر به چند همسری مرد ها نشده اند. نه حالا که ماشاالله باسواد شدن نه قبلا که بی سواد بودن. پدر صاحاب مرد دوزنه رو درآورده اند همیشه. به استادت هم بگو صیغه برای مرد متاهل ادامه چند همسری برای مرد متاهل در اسلامه و برای بقیه هم امکان روابط آزاد جنسی به سبک غربی. خداییش اگه صیغه رو از مردهای متاهل بگیرن که اون وقت ما می شیم مخترع روابط آزاد جنسی! ای ول ما! کارمون درسته
بردیا
May 12, 2008 08:28 PM
لوا جان. صیغه نزد سنی ها جایی نداره. ولی تو برو کویت و امارات و عربستان ببین چند تا مرد چند زنه (یا چندین زنه) می بینی بعد بیا ایران. دم زنهای ایرانی گرم که اصولا حاضر به چند همسری مرد ها نشده اند. نه حالا که ماشاالله باسواد شدن نه قبلا که بی سواد بودن. پدر صاحاب مرد دوزنه رو درآورده اند همیشه. به استادت هم بگو صیغه برای مرد متاهل ادامه چند همسری برای مرد متاهل در اسلامه و برای بقیه هم امکان روابط آزاد جنسی به سبک غربی. خداییش اگه صیغه رو از مردهای متاهل بگیرن که اون وقت ما می شیم مخترع روابط آزاد جنسی! ای ول ما! کارمون درسته
بردیا
May 12, 2008 08:28 PM
از دیدگاه من صیغه یکی ازکالاهای دکان دین شیعه است که آخوندها با آن شکل و فرم(Institution) داده اند و تعریفش کرده اند. سنی ها چنین چیزی نمی شناسند و ندارند. برای من که در حال حاضر افتخارزندگی در عربستان سعودی را دارم، تفاوت این دو دین برایم بسیار آشکارتر شده است.
با این رو سعودی ها تا چهار زن رسمی می توانند بگیرند و مشکلی هم با زن های اضافه تر ندارند. این دوگانگی اخلاقی و فرهنگی را در میان خاورمیانه ای ها و به ویژه مسلمان ها بیشتر می بینی. به آن رنگ و روی دینی هم می دهند و خیال خود را از اخلاق، وجدان و تعهد به همسر و یار خود راحت می کنند. ایرانیان هم با دین ویژه خود (شیعه) به آن شکل داده اند. برای این ها ثواب هم که دارد که دیگر تکلیف روشن است.
این که به زنی که در برابر پول بدنش را در اختیار یک مرد می گذارد، می گویند فاحشه، در واقع نفس کار را به رابطه جنسی محدود کرده اند. من فکر می کنم هر انسانی که به کاری بپردازد که به انجام آن گرایش ندارد ولی برای پول یا هر انگیزه مادی آن را انجام می دهد، خودش را می فروشد و فاحشه است. راستی مذکر فاحشه چه می شود؟ فاحش؟ خودفروش فارسی بهتر است که به جنیست کار ندارد.
با این تعریف به کسی که فروش تنش را آزادانه شغل خود کرده و از آن پول در می آورد، نمی شود گفت خودفروش. این یک پیشه می شود مانند سایر پیشه ها. در کشورهایی چون هلند، آلمان و چند جای دیگر که دست از ادعای تدریس دروغی اخلاق برداشته اند و این کار را به عنوان شغل آزاد کرده اند، برای آنها هم امنیت شغلی برقرار است و هم کنترل دولتی. در آن کشورهایی که هنوز این کار غیرقانونی است، چون کشورهای اسلامی، کاتولیک یا آمریکا، چین و خیلی جاهای دیگر، نه تنها امنیت کاری وجود ندارد بلکه این جور جاها مکان کارهای دیگر چون پخش مواد مخدر و چیزهای دیگر هم هست. کسی که تنها برای پول تن به رابطه جنسی می دهد، خودفروش است.
اگر در ایران صیغه دست کم در شهرهای بزرگ زیاد جا نیفتاده است، هم به خاطر این است که سالهای طولانی ممنوع بود و هم زن ایرانی همیشه مقاومت کرده است که این مقاومت اکنون بیشتر هم شده است با وجودی که صیغه آزاد و قانونی است.
مهریه نیز از دید من تفاوتی با خودفروشی ندارد.
نویدار
May 16, 2008 02:24 AM
هنوز اتفاق امروز ذهنمو رها نمی کنه. یه نگاهی به آخرین پست من بنداز (درگیری...) به موضوع وبلاگ تو هم می خوره و همین امروز اتفاق افتاده.
نویدار
May 16, 2008 01:59 PM
با سلام
این موضوع رو باید با یکی از رو حانیونیا همون آخوندهای با سود در میان می ذاشت نه با ماهاچون فرهنگ مار و اونها ساختن اون هم با قرآن و آیات و روایات و احادیث
و اینجا کسی حرف من و شما رو قبول نمی کنه گه اینکه معمم باشی
یادمه سال چهارم دبیرستان یک دبیر روحانی داشتیم که پسر عموی دستغیب هم بود همین موضوع رو مطرح کردیم در جواب گفت
در ازدواج موقت دو طرف خو دشون رو زن و شوهر هم می دونن
و اصلا بحث ول در میان نیامد
نمی دونم می خونی یا نه و کمکی می کنه یا نه
خدا حافظ
abbas
May 22, 2008 09:14 PM